×

خطا

There was a problem loading image GeorgeSoros.jpeg in mod_featcats
0
0
0
s2sdefault

پایگاه صالحات -

بیانیۀ جامعۀ مدرسین حوزه علمیۀ قم درباره مرجعیّت

بسم الله الرحمن الرحیمmodaresin-

موضوع مرجعیّت از اعظم مسائلی است که نمی تواند از مصالح مسلمین و استقلال و عظمت آنان جدا و منفک باشد و یا بدون توجه به دسیسه ها و توطئه های کفر و استکبار بر ضد اسلام مورد بررسی و امعان نظر قرار گیرد .

لذا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسات متعدد این موضوع را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد تا اینکه در جلسه مورخ جمعه 1373/9/11 به این نتیجه رسید که حضرات آیات آقایانی که ذیلاً نامشان یاد می شود واجد شرایط مرجعیّت می باشند و تقلید از هر کدام آنان جایز است . والله العالم .

1- حضرت آیة الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی

2- حضرت آیة الله حاج شیخ محمد تقی بهجت

3- حضرت آیة الله حاج سید علی خامنه ای ( مقام معظم رهبری )

4- حضرت آیة الله حاج شیخ حسین وحید خراسانی

5- حضرت آیة الله حاج شیخ جواد تبریزی

6- حضرت آیة الله حاج سید موسی شبیری زنجانی

7- حضرت آیة الله حاج شیخ ناصر مکارم شیرازی

دامت برکاتهم.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

1373/9/11

modaresin-bayaneih

 

 

بیانیۀ جامعۀ روحانیت مبارز تهران

پیرامون مرجعیّت پس از ارتحال حضرت آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)rohaniat

تاریخ ، تمدن و تعالی را در عرصه زندگی امت اسلامی مدیون و مرهون تلاشهای والا و همت های بالای مردانی می داند که از مسند «اندیشه » و « بصیرت » میراث فرهنگی و معرفتی خویش را به عنوان دستمایه ای گرانبها گرامی داشتند و علاوه بر پاسداری و حفظ آن با بکارگیری توانائی ها و سرمایه گذاریهای بسیار در تقویت و توسعه میراث معنوی خود نقش مؤثری را ایفا کردند . معماران علوم الهی در هر دوره ای با نیازمندیهای نوپیدا و عرصه پرسشهای نوآشنا اندیشه های خویش را در معرض تضارب آراء قرار داده و عرصه فکر و فرهنگ معارف دینی را بالنده تر ساخته و با ابتکار و ابداع ، دائرة المعارف های عظیمی را در رشته های مختلف تفسیر ، کلام ، فلسفه و فقه از خود به یادگار گذاشته و راه را برای نسلهای آینده هموار نموده اند . تاریخ جهاد و اجتهاد شیعی ، نام مردانی را به ثبت رسانده که پیامبر وار ، زره زهد بر تن ، کلاه خود سرافرازی بر سر و شمشیر اندیشه و منطق بر دست گرفته تا از آرمانهای والای ولایت علوی ، در میدان جنگ اندیشه ها پاسداری کنند . ما این جهاد شکوهمند را در همه سنگرهای علمی اعم از کلام و حکمت ، رجال و درایت ، تفسیر و فقاهت مشاهده می کنیم ولی این جهاد در میدان «فقه» و «اصول فقه» از شکوه و عظمت بیشتری برخوردار است زیرا این نکته خود رمز و رازی دارد که توضیح مفصل آن در این مقال مجمل نگنجد . فقط به مقدار نیاز توضیحی مختصر را ضروری می دانیم . از جمله مطالبی را که می توان بیان داشت این است که با شروع دوران غیبت کبرای حضرت بقیة الله الاعظم حجة بن الحسن المهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف و ارواحناه فداه» و عدم دسترسی عموم مردم به طور طبیعی به امام معصوم علیه السلام مسؤولیت بیان احکام و مقررات الهی و رهبری و هدایت امت ، به فقیهان جامع الشرایط واگذار گردید . از آن تاریخ به بعد تلاش گسترده ای برای فهم شریعت از منابع کتاب و سنت و اجماع و عقل آغاز گردید . با شروع دوران غیبت کبری ، فقه در بستر زمان ، در هر دوره ای با مناسبات و روابط اجتماعی ویژه ای برخورد می کرد و بر اساس اینکه مناسباتی در روابط اجتماعی، نیازمندیها و مقررات خاصی را بوجود می آورد ، فقیهان نیز در معرض پاسخگویی به نیازهای جامعه و امت اسلامی قرار گرفتند . بر اساس تکلیفی که از ناحیه مقدسه بر دوش فقها و علمای دین گذاشته شده بود ، می بایست از سرچشمه منابع اسلامی ، با روشها و شیوه های استنباط ، «حکم الله» را استخراج و نیازمندیهای فکری و دینی جامعه اسلامی را تأمین کنند ؛ این بود که فقیه در برخورد با «حوادث واقعه» باید در اقیانوس قرآن و سنت غوطه ور گردد و با چراغ پرفروغ عقل و بهره گیری از «اجماع» و دریافتهای فقها ، گوهر گرانبهای «حکم الله» را بیرون آورد . به خاطر چنین شرایطی بوده است که افق فقاهت را ، خورشید اندیشه مردانی منور نموده که آثار گرانسنگ و جاودانه شان چون «مبسوط» ، «شرایع الاحکام» ، «نهایة الاحکام» ، «جامع المقاصد» ، «جواهر الکلام» و «مکاسب» حوزه های علمیه را ذخیره ای گرانبها ، و اندیشمندان را مشعلی فرا راه می باشد . آن شخصیتی که در چنین جایگاهی قرار می گیرد ، مرجع و پاسخگوی نیازهای فکری و دینی امت اسلامی است و ما آنان را به هدایت و معرفی معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) به عنوان «حصون الاسلام» ، «ورثة الانبیاء» و «امناء الرسول» می شناسیم چرا که دژهای دین و دیانت را پاسدار و پیام آوران ذات احدیت را میراث دار ، و رسولان را امانتدارانند و لذا مرجعیّت  در طول دوران غیبت ، همیشه محور هدایت بوده است ، و نیز سنگینی و حساسیت موضوع وقتی مشخص می گردد که به سخن ارزشمند فقیه فرزانه حضرت امام خمینی «قدس سره» می اندیشیم که در معرفی و نقش زندگی ساز فقه می فرماید :

فقه « تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور است » .

علاوه بر مطالب یادشده نقش سازنده و احیاگر مرجعیّت در برخورد با جریانهای سیاسی و ستمگران حاکم ، مبارزه با کجرویها و بدعتها ، مقابله با دسیسه بازان و استعمارگران در دوران حساس تاریخ از هر جهت قابل تحلیل و توجه است ، بویژه در دوران ما که همگی شاهد عظمت و قدرت مرجعیّت شیعه در بوجود آوردن انقلاب عظیم اسلامی ایران بوده ایم . انقلابی که با هدایت و رهبری مرجعی بزرگ و فقیهی فرزانه بوجود آمد و توانایی فقه و فقاهت را در ابعاد مختلف به نمایش گذاشت و نظام مقدس اسلامی یعنی نظام ولایت و امامت را طراحی و پیاده کرد . امروز نظام اسلامی با مایه های بالای انسانی و الهی خود علاوه بر اینکه در نظام سیاسی بین المللی جایگاه بلندی را کسب کرده تکیه گاه ، مایه امیدی برای همه مضطربان و آزادیخواهان گردیده است و بدون جهت نیست که این روزها بوقهای تبلیغاتی مستکبران جهانی به تجزیه و تحلیل مرجعیّت پرداخته و در قالب دایه گانی مهربانتر از مادر برای جهان تشیع دل می سوزانند و مرجع تقلید معرفی می کنند . در چنین شرایط حساس که دشمنان سوگند خورده و سیاه دل ما و در پیشاپیش آنان آمریکای جهانخوار با همه دنیایشان برابر دین و انقلاب اسلامی ما ایستاده اند تا دست آوردهای مرجعیّت  و امامت شیعی را به آتش خشم خویش بسوزانند ما باید با تمام تواناییهای دینی و انقلابی خویش روبروی آنها بایستیم تا در نهایت این انقلاب را به صاحب اصلی اش حضرت مهدی (عج) تحویل دهیم . شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران ، با توجه به ریشه های تاریخی و اعتقادات عمیق مردمی و نقش سازنده بنیادین مرجعیّت ، به دنبال وخامت وضع جسمانی مرجع عالیقدر جهان تشیع ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی اراکی «رضوان الله تعالی علیه» جلسات متعددی را تشکیل داده و نیز در نشست چند ساعته خود پس از رحلت آن بزرگوار موضوع مرجعیّت و تقلید را در دستور کار خویش قرار داد و با بررسی همه جوانب و در نظر گرفتن مصالح امت اسلامی و بررسی معیارها و ملاکهای شرعی بویژه اعتقاد به اصل ولایت فقیه و تاکید بر حفظ دستاوردهای انقلاب و آرمانهای متعالی امام خمینی «قدس سره» و سپس تطبیق آن معیارها با مصادیق و نمونه ها ، با عنایات خداوند متعال به نقطه ای مشخص و روشن برای اعلام مواضع دست یافت . چنین تلاشی بر مبنای چند مسأله مهم شکل گرفته است که بطور مختصر به عرض امت اسلامی می رسانیم :

1- دشمنان انقلاب اسلامی برای درهم شکستن نظام ولایت فقیه ، چشمان پلید خود را به زمان ارتحال حضرت امام خمینی «قدس سره» دوخته و تحلیل شان بر این پایه استوار بود که با از میان رفتن محوریت انقلاب قدرت بین مراجع تقسیم و سپس تضعیف خواهد گردید ولی این امید شیطانی آنان با حمایت جدی آیات عظام چون اراکی و گلپایگانی از ولایت و امامت حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) به یأس مبدل شد . آنان از شیطنت دست برنداشته و پس از رحلت این دو مرجع بزرگوار همچنان راه گذشته را ادامه می دهند تا از این طریق بتوانند به محوریت نظام ، که امامت ولایت فقیه باشد ، لطمه وارد آورند .

2- در مراجعات و درخواستهای مکرر مردم متدین بود که از روحانیت می خواستند تا با معرفی شخصیتهای فقهی و علمی که بتوانند مجاری امور و احکام خویش را به دست با کفایت آنان بسپارند ، آنها را در امر مهم تقلید یاری کنند .

3- وظیفه ای که روحانیت در اینگونه مواقع بر عهده دارد موجب گردید تا همانند گذشته به ندای مردم شریف و معتقد پاسخ مثبت داده و آنان را در این مورد مددکار باشند بدین نحو که فقهایی معرفی شوند تا «وقایع سالفه» را تجربه ای برای «حوادث واقعه» قرار داده و با در اختیار گرفتن مجاری امور و احکام مصداق بارز «صائناً لنفسه ، حافظاً لدینه ، مخالفاً لهواه و مطیعاً لامر مولاه» باشند .

با توجه به مطالب یاد شده ، جامعه روحانیت مبارز تهران ضمن احترام و اکرام نسبت به همه شخصیتهای فقهی ، بویژه علماء ، مدرسین و استوانه های علمی حوزه علمیۀ قم و همچنین ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت جانگداز فقیه ربانی و عالم صمدانی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی «رضوان الله تعالی علیه» و درخواست علو درجات برای فقها و مراجع عالیقدری که بار سنگین مرجعیّت را بر دوش جان کشیدند و پس از ایفای مسؤولیت الهی خویش چشم از جهان فرو بستند خصوصاً بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی «قدس سره» و طول عمر و سلامت برای رهبری عظیم الشأن انقلاب اسلامی که پرچم پرافتخار امامت و ولایت را با همه توان برافراشته ، اسامی آیات عظام و فقهای والا مقامی که تقلید از آن بزرگواران جایز و عمل به فتاوی آنان صحیح و مبری الذمه می باشد را اعلام می دارد .

1- حضرت آیت الله حاج سید علی خامنه ای

2- حضرت آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی

3- حضرت آیت الله حاج میرزا جواد آقا تبریزی

قابل ذکر است که هر سه نفر از این آیات عظام بقاء تقلید بر مجتهد میت را جایز می دانند و از آن افرادی که احیاناً دسترسی به بخشی از فتاوای مرجع تقلیدشان نداشته باشند ، می توانند طبق فتوای مجتهد میت ، مثلاً مانند امام خمینی (قدس سره) ، عمل نموده و نگرانی برای عدم انتشار رساله عملیه نداشته باشند .

والسلام علی عباد الله الصالحین

جامعه روحانیت مبارز تهران

1373/9/10

 

 

بیانیۀ مجمع جهانی اهل بیت «ع» در مورد مرجعیّت

بسم الله الرحمن الرحیمahl-ul-bayt

والصلاة و السلام علی سید الانبیاء محمد و آله الطاهرین

مرجعیّت  ، پدیده ای موفق و مترقی است که به حق ، خود را در تاریخ تشیع مطرح ساخته و به مرور زمان و با پیچیده تر شدن روابط و متناسب با جدی تر شدن نیاز به رهبری علمایی در برگیرندۀ گروههای پراکنده و وحدت بخش صفوف امت از نظر فتوایی و اجتماعی ، تکامل پیدا کرده است .

تاریخ درخشان مرجعیّت خود گواه تردید ناپذیری بر این امر است که علی رغم وجود برخی ضعفها در نظام آن ( همواره به مثابه لبه تیز مبارزه با بدعتها و انحرافها و حتی مبارزه با استعمار و استبداد ) علی رغم اینکه جز در برخی زمانها از جمله دوره صفوی و زمان محقق دوم ، هرگز قدرت رسمی را در دست نداشته ، بکار می رفته است ، مرجعیّت این ویژگی را در هر زمان و مکانی داشته و بیشترین تکیه اش بر نفوذ معنوی و علمی در میان توده های مؤمن ، بوده است .

پس از پیروزی انقلاب پرشکوه اسلامی به رهبری مرجع بزرگ اسلام امام خمینی « رضوان الله علیه » انقلابی که تمامی معیارهای جهانی را دگرگون ساخت و در هر جا ، از جانهای مرده ، احساس اسلامی عظیمی در میان توده های مسلمان برانگیخت . پس از این انقلاب ، مرجعیّت  دینی خود را نیرومندتر از همیشه مطرح ساخت و توطئه ها علیه کیان تشیع و از آنجا علیه مرجعیّت نیز ، شدت بیشتری پیدا کرد . ولی آنچه به صفوف امت قدرت و نیرو بخشید عبارت از آن بود که مرجعیّت خود ، رهبری کارزار را کاملاً بدست گرفته و هیچ گونه مشکلی بوجود نیامده بود .

ولی پس از ارتحال امام خمینی « رحمة الله علیه» مسئله دوگانگی مرجعیّت و رهبری ، مطرح شد و با فوت پیاپی مراجع ، موضوع بیش از پیش مایه نگرانی شدیدی گردید .

بالا گرفتن خصومت دشمنان کافر و شدت یافتن فشارهای خصمانه غرب نیز در احساس کردن این خطر ، نقشی ایفا کرد به ویژه آنکه مفهوم پیشین مرجعیّت فتوایی مبتنی بر توان علمی و عدالت رفتاری به گونه تازه ای درآمد و عنصر قدرت تشخیص حوادث ، نقشی که شرایط زمانی و مکانی و نیز مصلحت امت اسلامی ایفا می کند وشناخت هم پیوندی مجموعه ساختار اسلامی از جمله احکام و مفاهیم زندگی ، همه و همه در آن دخیل شد و لزوم بهره مندی از استقلال فکری و علمی و توانایی تصمیم گیریهای مناسب و مؤثر ، به آن افزوده شد .

تمامی اینها علماء و خبرگان و مخلصین را به تأمل و تلاش پیگیر برای نیل به رهبری با چنین شرایطی ، واداشت .

بر این اساس و در پی ارتحال آخرین بازمانده سلف صالح آیت الله العظمی اراکی «رحمة الله علیه» ، بررسی اوضاع از سوی آگاهان به فرجامی رسید و در مورد مرجعیّت ، رأی به گروهی از مجتهدین داده شد که پیشاپیش آنان حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و یکی از برجسته ترین شاگردان امام راحل خمینی کبیر (قدس سره) با توجه به بهره مندی معظم له از ویژگیهای بسیاری که احراز این مقام مهم را شایسته ایشان ساخته است، قرار دارد ؛ توانایی بالای علمی ، قدرت کامل استنباط قواعد اصولی و فقهی ، شخصیت جامع و همه جانبه در عرصه های فکری ، ادبی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی ، توانایی سترگ در تصمیم گیریهای مستقل در برابر دشمنان کافر غربی و سرانجام تجربه اجتماعی و آشنایی با شرایط مکانی و زمانی و ... همه و همه خبرگان و علماء را در اتخاذ تصمیم مناسب ، رهنمون ساخت .

تصمیم پر اهمیت برازندگی مرجعیت دینی معظم له ، گام بزرگ و پرشکوهی در قرار دادن مرجعیّت در جایگاه حقیقی خود ، بشمار می رود درست همانگونه که گزینش ایشان بعنوان رهبر و ولی امر مسلمین از سوی خبرگان ، تصمیمی انقلابی و حاکی از لطف الهی در حق امت ، تلقی گردید .

ما در مجمع جهانی اهل بیت «ع» - به مثابه تشکیلات جهانی متعلق به پیروان اهل بیت «ع» ، ضمن احترام کامل به تمامی علماء و مجتهدین و برخاسته از این درک که گزینش هر یک از آنان برای پر کردن خلأ تقلید در احکام شرعی ، کفایت می کند ، تصمیم دهها تن از بزرگان علماء و فقها و خبرگان در گزینش معظم له بعنوان مرجع دینی امت اسلامی و طایفه شیعه را مورد تأکید و تأیید قرار می دهیم و از خداوند عزوجل مسئلت داریم که حضرتش را چون ذخیره و اعتبار و رهبر و مرجعی که مؤمنان رهبر و مرجعیّت ایشان را به سوی تحقق هدفهای والای خود می پذیرند – محافظت فرماید .

الهی آمین

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

مجمع جهانی اهل بیت «ع»

 

تایپ توسط (پایگاه صالحات) آقایان خادمی، نعمتی، سرکانی، عباس.

منبع : کتاب مرجعیت از دیدگاه فقهاء و بزرگان

 

نوشتن دیدگاه

0
0
0
s2sdefault

تصاویری از گالری

گالری تصاویر

پر بازدید ترين مطالب