پایگاه صالحات - در آیه 2 سوره فتح خداوند متعال به رسولش حضرت محمد مصطفی صلّى اللَّه عليه و آله می فرماید : لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ - (تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد). حضرت امام خمینی (ره) در کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) ذیل حدیث21 تأویل های گوناگون این آیه را مطرح و در نهایت توجیه عرفانی این مطلب را به زیبایی مطرح می نمایند .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبيناً (1)
لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2)
ما تو را پيروزى بخشيديم [چه] پيروزى درخشانى - 1
تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد و نعمتخود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند - 2
بالسّند المتّصل إلى حجّة الفرقة و إمامهم، محمّد بن يعقوب الكلينيّ، كرّم اللّه وجهه، عن حميد بن زياد، عن الحسن بن محمّد بن سماعة، عن وهيب بن حفص، عن أبي بصير، عن أبي جعفر، عليه السلام، قال: كان رسول اللّه، صلّى اللَّه عليه و آله، عند عائشة ليلتها، فقالت: يا رسول اللَّه لم تتعب نفسك و قد غفر اللّه لك ما تقدّم من ذنبك و ما تأخّر؟ فقال: يا عائشة، ألا أكون عبدا شكورا؟
قال: و كان رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله، يقوم على أطراف أصابع رجليه، فأنزل اللّه سبحانه و تعالى: «طه. ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشقى.» «1»
ترجمه «از ابى بصير نقل شده كه فرمود حضرت باقر، عليه السلام: بود رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، پيش عايشه در شب او، پس گفت: «اى رسول خدا چرا به زحمت مىاندازى جان خود را و حال آنكه آمرزيده است خداوند براى تو آنچه پيش بوده است از گناه تو و آنچه پس از اين آيد؟» فرمود: «اى عايشه آيا نباشم بنده سپاسگزار! فرمود حضرت باقر، عليه السلام، و بود رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، كه مىايستاد بر سر انگشتهاى دو پاى خود، پس فرو فرستاد خدا سبحانه و تعالى: طه. ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرآنَ لِتَشْقى.» «2» (يعنى محمد- يا اى طالب حق هادى- ما فرو نفرستاديم بر تو قرآن را تا به مشقت افتى.)
شرح : قد غفر اللّه لك اشاره است به قول خداى تعالى در سوره «فتح»: إنّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبينا. لِيَغْفِرَ لك اللّه ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ. «1» «ما گشوديم براى تو گشودنى آشكارا، تا بيامرزد براى تو آنچه پيشى گرفته از گناه تو و آنچه پس از اين آيد.»
بدانكه علما، رضوان اللّه عليهم، توجيهاتى در آيه شريفه فرمودهاند كه منافات نداشته باشد با عصمت نبى مكرّم. و ما به ذكر بعضى از آنها كه مرحوم علامه مجلسى، رحمه اللّه تعالى، نقل فرمودند مىپردازيم، و پس از آن آنچه اهل معرفت به حسب مسلك خود بيان كردند مجملا بيان مىنماييم.
مرحوم مجلسى فرموده از براى شيعه در تأويل اين آيه اقوالى است:
يكى آنكه مقصود از گناه ، گناه امّت است كه به شفاعت حضرت آمرزيده شود. و نسبت گناهان امّت به آن حضرت براى اتصالى است كه بين آن حضرت و امت است. و مؤيد اين احتمال است آنچه روايت كرده مفضّل بن عمر از حضرت صادق، عليه السلام:
قال: سأله رجل عن هذه الآية، فقال: و اللّه، ما كان له ذنب و لكنّ اللّه سبحانه ضمن له أن يغفر ذنوب شيعة علىّ ما تقدّم من ذنبهم و ما تأخّر.
مفضّل گويد: «مردى از امام (ع) درباره اين آيه پرسيد: فرمود: «به خدا قسم او (پيامبر) به گناهى مبادرت نجست، اما خداوند سبحان براى او ضمانت كرد كه گناهان گذشته و آينده شيعيان على را بيامرزد.»
و روى عمر بن يزيد عنه، عليه السلام، قال: ما كان له ذنب، و لا همّ بذنب، و لكنّ اللّه حمّله ذنوب شيعته ثمّ غفرها له.
فرمود: «نبود از براى او گناهى، و نه اراده گناهى كرد، و ليكن خداى تعالى ذنوب شيعه او را بر او تحميل كرد، پس از آن آمرزيد آن را براى او.»
نويسنده گويد از براى اين توجيه در مشرب عرفان وجه وجيهى است كه اشاره به آن [به] طريق اجمال خالى از فايده نيست. بايد دانست كه در محل خود مقرر است كه عين ثابت انسان كامل مظهر اسم «اللّه» الاعظم، كه امام ائمه اسماء است، مىباشد، و اعيان ساير موجودات در ظل عين انسان كامل در علم و عالم اعيان مقرر، و در عين و عالم تحقق موجود است. پس، اعيان جميع دايره وجود مظهر عين انسان كامل است در عالم اعيان، و جميع موجودات مظاهر جمال و جلال او هستند در عالم ظهور. و از اين جهت، هر نقص كه در عالم تحقق واقع شود و هر ذنبى كه از مظاهر بروز كند، چه ذنوب تكوينى يا تشريعى باشد، به حكم ظاهر و مظهر به ظاهر منسوب است حقيقتا و بىشائبه مجاز. گرچه ما أصابك من سيّئة فمن نفسك [هر بدى به تو مىرسد از خود تو است. نساء- 82]، و لكن قل كلّ من عند اللّه [بگو همه (نيكيها و بديها) از سوى خداست. نساء- 81]. و اشاره به اين مطلب در اخبار بسيار است، چنانچه فرمايد: نحن السّابقون الآخرون. [امام صادق (ع) : ما هستيم اول و آخر خلقت. بحار الانوار] و فرمايد: آدم و من دونه تحت لوائي يوم القيامة. [روز حشر آدم و غير او تحت لواى من خواهند بود. بحار الانوار] و فرمايد: أوّل ما خلق اللّه روحي- يا- نورى [نخستين چيزى كه خدا آفريد روح من (يا نور من) بود.] و فرمايد: سبّحنا فسبّحت الملائكة، قدّسنا فقدّست الملائكة. [ما خدا را تسبيح كرديم، سپس ملائكه تسبيح مىكردند، ما خدا را تقديس كرديم، سپس ملائكه تقديس مىكردند. عيون اخبار الرضا] و فرمايد: لولانا ما عرف اللّه [امام صادق (ع) فرمود: «اگر ما نبوديم خداوند شناخته نمىشد.» بحار الانوار] و فرمايد:
لولاك لما خلقت الأفلاك. [اگر تو نبودى، افلاك را نمىآفريدم] و فرمايد: نحن وجه اللّه. [وجه خدا ماييم] و در حديثى است كه رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، به منزله ساقه شجر است، و ائمه هدى، عليهم السلام، به منزله شاخههاى آن، و شيعيان به منزله برگ آن درخت هستند. پس زينت شجره طيبه ولايت به مظاهر است، و هر يك از مظاهر كه نقصانى يابد، در شجره طيبه نقصانى واقع گردد. پس، ذنوب جميع موجودات ذنوب ولىّ مطلق است، و حق تعالى به رحمت تامه خود و به غفران شامل خود رحمت بر نبى اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، فرموده مىفرمايد آنچه گناه است از پيشينيان و آنچه پس از اين گناهى واقع شود، در تحت مغفرت تامه واقع گردد، و به شفاعت تو تمام دايره تحقق به سعادت كامله خود رسند، و آخر من يشفع أرحم الرّاحمين. [آخرين كسى كه شفاعت كند مهربانترين مهربانان است[
و بر اين مسلك آيه شريفه در عداد آن آيه است كه مىفرمايد: وَ لَسَوْفَ يُعْطيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى. [بزودى پروردگارت به تو عطائى كند كه خشنود شوى] كه فرمودند: أرجى آية في القرآن [اين آيه اميد بخشترين آيه در قرآن است] و بنابر اين مسلك، ذنوب متقدمه ممكن است ذنوب امم سالفه باشد، زيرا كه جميع امم امت اين ذات مقدس اند، و جميع دعوت انبيا دعوت به شريعت ختميه و مظاهر ولىّ مطلق هستند، و «آدم و من دونه» از اوراق شجره ولايت هستند.
توجيه دوم آن است كه سيّد مرتضى ، رضى اللّه عنه، ذكر فرمودند كه «ذنب» مصدر است، و جايز است اضافه آن به فاعل و به مفعول، و در اينجا اضافه به مفعول شده و مراد آنست كه آنچه گذشته است از گناه كردن آنها تو را در منع نمودن آنها تو را از مكه و جلوگيرى نمودن از مسجد الحرام. و معنى «مغفرت» بنابر اين تأويل ازاله و نسخ احكام اعداء آن سرور است از مشركين بر آن حضرت، يعنى ازاله مىفرمايد خدا آن را نزد فتح، و ستر مىفرمايد بر تو آن عار را به فتح مكه، پس زود است كه داخل مكه شوى بعد از اين. و از اين جهت قرار داده است غفران را جزاى جهاد و فايده فتح.
فرموده است سيّد، رحمه اللّه، اگر مراد مغفرت «ذنوب» باشد معناى معقولى از براى آيه نتوان نمود، براى اينكه مغفرت ذنوب تعلقى [به فتح] ندارد و غرض و فايده آن نمىباشد. و اما قوله: ما تقدّم و ما تأخّر مانعى ندارد كه مراد اين باشد كه آنچه در زمان سابق گذشته از افعال قبيحى كه نسبت به تو و به قوم تو كردند.
سوم آنكه معنى چنين است كه اگر گناهى براى تو باشد در قديم يا پس از اين، هر آينه آمرزيدم تو را. و قضيه شرطيه مستلزم صدق و وقوع طرفين نيست.
چهارم آنكه مراد به گناه ترك مستحب باشد، زيرا كه واجبات از آن حضرت ترك نشده. و جايز است كه به واسطه علوّ قدر و رفعت مقام آن حضرت آنچه از ديگران گناه نيست نسبت به آن حضرت گناه شمرده شود.
پنجم آنكه اين آيه براى تعظيم آن حضرت وارد است و در مقام حسن خطاب است، چنانچه گويى مثلا: غفر اللّه لك.
مجلسى فرموده: و قد روى الصّدوق في العيون بإسناده عن عليّ بن محمّد بن الجهم قال: حضرت مجلس المأمون و عنده الرّضا، عليه السّلام، فقال له المأمون: يا ابن رسول اللّه، أ ليس من قولك أنّ الأنبياء معصومون؟ قال: بلى.
قال: فما معنى قول اللّه: «ليغفر لَكَ اللّه ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأخَّرَ»؟ قال الرّضا، عليه السّلام: لم يكن أحد عند مشركي مكّة أعظم ذنبا من رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله، لأنّهم كانوا يعبدون من دون اللّه ثلاثمائة و ستّين صنما، فلمّا جاءهم، صلّى اللّه عليه و آله، بالدّعوة إلى كلمة الإخلاص، كبر ذلك عليهم و عظم، و قالوا: «أ جعل الآلهة إلها واحدا إنّ هذا لشيء عجاب.» إلى قوله: «إن هذا إلاّ اختلاق.» «1» فلمّا فتح اللّه تعالى على نبيّه، صلّى اللّه عليه و آله، مكّة، قال له: يا محمّد، «إنّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبينا. لِيَغْفِر لَكَ اللّه ما تَقَدَّمَ من ذنْبِكَ وَ ما تَأخَّرَ.» عِنْدَ مُشْرِكي أَهْلِ مَكَّةَ بِدْعائِكَ إلى تَوْحيدِ اللّه فيما تَقَدَّمَ وَ ما تَأخَّرَ، لأنّ مشركي مكّة أسلم بعضهم، و خرج بعضهم عن مكّة، و من بقى منهم لم يقدر على إنكار التّوحيد عليه إذا دعا النّاس إليه، فصار ذنبه عندهم في ذلك مغفورا بظهوره عليهم. فقال المأمون: للّه درك يا أبا الحسن!
«على بن محمد بن الجهم گويد حاضر شدم در مجلس مأمون و حال آنكه حضرت رضا، عليه السلام، پيش او بود. پس مأمون به آن حضرت عرض كرد:
«اى پسر رسول خدا [ص] آيا از فرموده تو نيست كه انبيا معصوماند؟» فرمود:
«چرا» گفت: «پس چيست معنى قول خدا: ليغفر لك ...؟» حضرت فرمود:
«نبود كسى پيش مشركان [مكه] كه گناهش بزرگتر از رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، باشد، زيرا كه آنها عبادت غير خدا مىكردند سيصد و شصت بت را. پس چون كه پيغمبر آمد آنها را دعوت به كلمه اخلاص كرد، بزرگ و گران آمد آن بر آنها، و گفتند: «آيا خدايان را يك خدا قرار داد؟ همانا اين چيز عجيبى است! تا قول خدا: إنْ هذا إلاّ اختلاق (نيست اين مگر دروغ) پس، چون كه خداى تعالى مفتوح كرد مكه را براى رسول خدا، فرمود به او: «اى محمّد، ما فتح نموديم براى تو فتح آشكارا، تا بيامرزد خداوند گناه قبل و بعد تو را پيش مشركان اهل مكه به دعوت كردن [تو] به سوى توحيد قبل و بعد.» زيرا كه مشركان مكه بعضى اسلام آوردند، و بعضى از مكه خارج شدند، و كسى كه از آنها باقى ماند قدرت انكار توحيد بر آن حضرت نداشت، وقتى كه حضرت دعوت مىفرمود مردم را به سوى آن، پس گرديد گناه او آمرزيده به غلبه بر آنها.» پس مأمون گفت: «للّه درّك اى أبو الحسن.»
نويسنده گويد كه اين توجيه ششمى است كه در حديث شريف از آيه مباركه شده است. و حاصل آن آن است كه مراد گناه آن بزرگوار است در نظر اهل شرك و به زعم فاسد آنها.
فصل در توجيه عرفانى از آيه شريفه
بدان كه از براى آيه شريفه توجيهى است بر مشرب اهل عرفان و مسلك اصحاب قلوب، كه براى ذكر آن لابدّيم از ذكر «فتوحات ثلاثه» متداوله نزد آنها.
پس، گوييم كه «فتح» در مشرب آنها عبارت است از گشايش ابواب معارف و عوارف و علوم و مكاشفات از جانب حق بعد از آنكه آن ابواب بر او مغلق و بسته است. مادامى كه انسان در بيت مظلم نفس است و بسته به تعلقات نفسانيه است، جميع ابواب معارف و مكاشفات به روى او مغلق است، و همين كه از اين بيت مظلم به قوّت رياضات و انوار هدايات خارج شد و منازل نفس را طى كرد، فتح باب قلب به روى او شود و معارف در قلب وى ظهور كند و داراى مقام «قلب» گردد. و اين فتح را «فتح قريب» گويند، زيرا كه اين اوّل فتوحات و اقرب آنهاست. و گويند اشاره بدين فتح است قول خداى تعالى: نَصْرٌ مِنَ اللّه وَ فَتْحٌ قَريبٌ. البته با يارى و نصر خداوند و نور هدايت و جذبه آن ذات مقدس اين فتح و ساير فتوحات واقع مىشود. و مادامى كه سالك در عالم قلب است و رسوم و تعينات قلبيه در او حكمفرماست، باب اسماء و صفات بر او مغلق و منسد است.
و پس از آنكه به تجليات اسمائى و صفاتى رسوم عالم قلب فانى شد و آن تجليات صفات قلب و كمالات آن را افنا نمود «فتح مبين» رو دهد، و باب اسماء و صفات به روى او مفتوح گردد و رسوم متقدمه نفسيه و متأخره قلبيه زايل و فانى شود و در تحت غفاريت و ستاريت اسماء مغفور گردد. و گويند اشاره به اين فتح است قول خداى تعالى: إنّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبيناً. لِيَغْفِرَ لَكَ اللّه ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأخَّرَ. ما فتح آشكاراى عالم اسماء و صفات را بر تو نموديم تا در تحت غفاريت اسماء الهيه ذنوب نفسيه متقدمه و قلبيه متأخره مغفور شود. و اين فتح باب «ولايت» است.
و مادامى كه سالك در حجاب كثرت اسمائى و تعينات صفاتى است، ابواب تجليات ذاتيه به روى او مغلق است. و چون تجليات ذاتيه احديه براى او شود و جميع رسوم خلقيه و امريه را فانى نمايد و عبد را مستغرق در عين جمع نمايد، «فتح مطلق» شود و ذنب مطلق مغفور گردد، و با تجلّى احدى ذنب ذاتى، كه مبدأ همه ذنوب است، ستر شود: وجودك ذنب لا يقاس به ذنب. [وجود تو خود گناهى است كه با هيچ گناهى قابل قياس نيست] و گويند اشاره به اين فتح است قول خداى تعالى: إذا جاءَ نَصْرُ اللّه وَ الفَتْحُ .
پس با «فتح قريب» ابواب معارف قلبيه مفتوح شود و ذنوب نفسيه مغفور گردد. و با «فتح مبين» ابواب ولايت و تجليات الهيه مفتوح گردد، و بقاياى ذنوب نفسيه متقدمه و ذنوب قلبيه متأخره آمرزيده شود. و با «فتح مطلق» فتح تجليات ذاتيه احديه گردد و ذنب مطلق ذاتى مغفور شود.
و بايد دانست كه فتح قريب و فتح مبين عام است نسبت به اوليا و انبيا و اهل معارف. و اما فتح مطلق از مقامات خاصه ختميه است، و اگر براى كسى حاصل شود، بالتبعيه و به شفاعت آن بزرگوار واقع مىشود.
و از اين بيانات معلوم شد كه از براى ذنب و گناه مراتبى است كه بعضى از آن از حسنات ابرار شمرده شود، و بعضى براى خلّص ذنب است. و گويند كه رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، فرموده: ليران (أو ليغان) على قلبى، و إنّى لأستغفر اللّه في كلّ يوم سبعين مرّة.]گاه دلم را کدورتی می پوشاند و من براستی که هر روز هفتاد بار از خداوند درخواست آمرزش می کنم[ اين كدورت توجه به كثرت تواند بود، ولى از قبيل خواطر بوده كه بزودى زايل مىشده. و در حديث است كه رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، از هيچ مجلسى بيرون تشريف نمىبرد مگر آنكه بيست و پنج مرتبه استغفار مىكرد .
و از اين احاديث معلوم مىشود كه «استغفار» فقط منحصر به گناه منافى عصمت نيست، و «مغفرت» و «ذنب» به اصطلاح عرف عام نيست. پس، اين آيه شريفه منافات با مقام معنويه ندارد، بلكه مؤكد آن است، زيرا كه از لوازم سلوك معنوى و عبور از مدارج و رسيدن به اوج كمال انسانى غفران ذنوب لازمه مقامات و مدارج است، زيرا كه هر موجودى در اين عالم است وليده همين نشئه ملكيه و ماده جسمانيه است و داراى تمام شئون ملكى حيوانى و بشرى و انسانى است، بعضى بالقوّة و برخى بالفعل، پس، اگر بخواهد از اين عالم به عالم ديگر و از آنجا به مقام قرب مطلق سفر كند، بايد اين مدارج را طى كرده و از منازل متوسطه كوچ نمايد، و به هر مرتبهاى كه رسد، در آن مرتبه مغفور شود ذنوب مرتبه سابقه، تا در تحت تجليات ذاتيه احديه تمام ذنوب مغفور گردد، و ذنب وجودى كه مبدأ و منشأ تمام ذنوب است در ظل كبرياى احدى مستور گردد. و اين غايت عروج كمال موجود است. و در اين مقام موت و فناى تامّ دست دهد.
و لهذا وقتى كه آيه شريفه اذا جاءَ نَصْرُ اللّه وَ الْفَتْحُ نازل شد، رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، فرمود: اين سوره خبر موت من است . و اللّه العالم.
برگرفته از بهترین کتاب اخلاقی اثر حضرت امام خمینی (ره)
کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) – حدیث بیست و یکم
-
هشدار جرج سوروس درباره بحران اقتصادي حاكم بر دنيا- آمريكا و اروپا بايد خود را آماده مواجهه با هرج و مرج و شورش هاي خياباني كنند
- پایگاه صالحات- جرج سوروس، ميلياردر 81 ساله صهيونيست و پدر انقلاب هاي مخملي براي نشان دادن عمق فاجعه اي كه غرب را تهديد ميكند به اين جمله بسنده كرد كه « حاضرم در اين اوضاع و احوال زنده بمانم تا اين كه يك ثروتمند باقي بمانم. » همزمان با انتشار اخبار گسترش اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي در كشورهاي اروپايي، و تحليل...
تعداد بازدید : 11600
جریان انحرافی در دولت تلاش دارد جامعه را از نیاز به نصرت مؤمنان تهی کند- باید مراقب شیاطینی بود که ممکن است دولت را از ظرفیت عظیم ولایت و نصرت مومنین دور کنند
-
نوشتهای از دکتر غلامحسین الهام: در اوایل دولت دوم خردادی موسوم به اصلاحات بود که جمعی از شورای یک تشکل سیاسی خدمت مقام معظم رهبری رسیده و در مورد ضرورت یا نیاز به حضور و فعالیت خودشان پرسشی کردند. ایشان در مورد نقش افراد در جامعه نکته ای فرمودند که مضمون آن این بود که کوچکترین عضو جامعه نیز نقش آفرین است و به وجود او...
تعداد بازدید : 8507
تمام اهداف جریان انحرافی در دولت، در سخنان ناشیانه و زود هنگام امیری فر- مقابله با اصولگرایان، مولوی و ارشادی کردن فرامین رهبری، مشایی یعنی احمدی نژاد , ...
-
رئيس شوراي فرهنگي و امام جماعت نهاد رياستجمهوري: اگر كسي بگويد طرفدار احمدينژاد است اما مشايي را قبول نكند،قطعاً دروغ ميگويد چرا كه مشايي و احمدينژاد تفاوتي با يكديگر ندارند هر چه مشايي ميگويد مورد تائيد احمدينژاد است و هر چه احمدينژاد ميگويد مشايي آن را قبول دارد خبرگزاري فارس: عباس اميريفر رئيس شوراي...
تعداد بازدید : 10612
آیت الله نوری همدانی: از نظام گله نکنیم، از خود گلایه کنیم که برای نظام چکار انجام داده ایم
-
حضرت آیت الله نوری همدانی، با تاکید بر ضرورت حراست از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، گفت: اگر اشکال و نقصی هم در نظام اسلامی است، تقصیر خود ما است که نظام را به خوبی حمایت و پشتیبانی نکرده ایم. به گزارش رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود که به بررسی...
تعداد بازدید : 8180
انتقاد شدید حسین شریعتمداری به بیانیه موسوی اردبیلی در حمایت از سران فتنه + متن بیانیه
-
آن بلا نازل شده ! (يادداشت روز) نگارش اين يادداشت براي نگارنده ناگوار است و اگر بيانيه اي كه پرداختن به آن موضوع اين وجيزه است با سوءاستفاده دشمنان جمهوري اسلامي ايران روبرو نمي شد و ذوق زدگي سينه هاي آكنده از كينه هاي كور نسبت به اسلام و انقلاب و امام راحلمان«ره» را به دنبال نداشت، قلم به نيام كشيدن...
تعداد بازدید : 17059
مشروح جلسه محرمانه هاشمي، میرحسین و جاسبی درباره وقف دانشگاه آزاد – دیدگاه این سه نفر در خصوص مقام معظم رهبری و نگاه ابزاری به ولایت فقیه
-
موضوع دانشگاه آزاد و وقف اموال 250 هزار ميلياردي آن از حدود سه سال قبل به يكي از مهمترين سوژههاي خبري كشور تبديل شده بود.اين موضوع در كش و قوس حركت اصلاحي شوراي عالي انقلاب فرهنگي از يك سو و تلاش هيأت امناي دانشگاه آزاد براي حفظ وضعيت موجودش از سوي ديگر در حالي به يكي از مهمترين موضوعات كشور...
تعداد بازدید : 11627
عکس بازداشت فائزه هاشمي در یکم اسفند 89 در خيابان وليعصر (عج)
-
فائزه هاشمي رفسنجاني كه در تمام تجمعهاي غيرقانوني بعد از انتخابات سال 88 تاكنون حضور داشته است، عصر امروز در خيابان وليعصر(عج) بالاتر از تقاطع فاطمي بازداشت شد. به گزارش رجانیوز، فائزه هاشمی در حالي بازداشت شد كه در حال تحريك كردن عابران پياده در اين مسير براي تجمع و سردادن شعار عليه نظام بود. ...
تعداد بازدید : 10593
فوران بصیرت از علی مطهری - نامه به جنتی: موسوی و احمدی نژاد محاکمه شوند
-
پس از ایراد خطبه های نماز جمعه دیروز تهران توسط آیت الله جنتی و تحلیل مسائل مرتبط با فتنه و غایله اسراییلی ۲۵ بهمن توسط ایشان، دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نامه ای خطاب به ایشان نگاشته است. به گزارش «تابناک» متن این نامه به شرح زیر است: بسمه تعالي جناب آقاي جنتي دامت...
تعداد بازدید : 8115
ولایتی: اگر حتی موسوی و کروبی توبه کنند، باز هم باید محاکمه شوند - هدف موسوی و کروبی براندازی بوده است - تردید ندارم که موسوی و کروبی با بیگانگان در ارتباط هستند
-
مشاور رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تردیدی ندارم موسوی و کروبی با بیگانه در ارتباطند و در حوادث بعد از انتخابات به دنبال براندازی بودند، تاکید کرد: بزرگانی که بعد از بروز آشکار فتنه باز هم با سکوت خود رضایت نشان دادند، حیثیت و اعتبار خود را در نزد مردم از دست می دهند. به گزارش مشرق، علی اکبر...
تعداد بازدید : 7584
موضع گیری هاشمی رفسنجانی درقبال آشوب اسرائیلی 25 بهمن - مردم شريف ما هم درك ميكنند كه الان زماني نيست كه طرد و دعوا صورت بگيرد
-
آیت الله هاشمی درقبال آشوب اسرائیلی 25 بهمن موضع گیری کردند که این موضع را باید به فال نیک گرفت.هر چند انتظار می رفت در این موضع گیری وی با صراحت بیشتری نسبت به خیانت سران فتنه اعلام برائت می کردند. به گزارش جهان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکید بر حرکت در چهارچوب قانون، گفت:قانون اگر از محور...
تعداد بازدید : 7332
عکس: وقتی کروبی برای تولید سوژه ، شلوار خودش را هم پایین می کشد
-
پسر کروبی این عکس را در صفحه فیس بوکش آورده و گفته که این عکس مربوط به ۲۲ بهمن سال گذشته است که به کروبی خائن حمله شد و اینگونه دچار آسیب دیدگی شده است و شیخ فتنه گران شلوارش را پایین کشیده تا آن را نمایان کند ! البته اگر این عکسها واقعی باشد و سوژه پردازی نباشد ...
تعداد بازدید : 16323
آيتالله ريشهري: در روايتي پيامبر اكرم (ص) بشارت ميدهند كه از فتنه آخرالزمان نگران نباشيد زيرا اين فتنهها سبب ميشود كه انسانهاي دو چهره رسوا شوند
-
توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) گفت: حركت كه در 25 بهمن به دعوت فتنهانگيزان شكل گرفت، در راستاي منافع دشمنان بود و دود فتنه بيترديد در چشم خود فتنهگران ميرود. به گزارش خبرگزاري فارس از جنوب استان تهران به نقل از روابط عمومي آستان حضرت عبدالعظيم (ع)، آيتالله محمد محمدي ريشهري امروز در...
تعداد بازدید : 7003
حجتالاسلام پناهيان: ملت ايران خواستار اعدام سران فتنه و حذف سياستمداراني كه به هر نحو زمينه شعلهورتر شدن فتنه را فراهم كردهاند از صحنه سياست هستند
-
استاد حوزه و دانشگاه تاكيد كرد: ملت ايران نه تنها خواستار اعدام سران فتنه هستند بلكه خواستار اين هستند سياستمداراني كه به هر نحو زمينه شعلهورتر شدن فتنه را فراهم كردهاند از صحنه سياست حذف شوند. حجتالاسلام عليرضا پناهيان از اساتيد حوزه و دانشگاه پيش از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم تشييع پيكر پاك شهيد...
تعداد بازدید : 6105
حجتالاسلام حسينيان: اعضاي خبرگان رهبري در خصوص ادامه رياست اين مجلس تجديدنظر كنند
-
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: مردم از اعضاي مجلس خبرگان رهبري انتظار دارند تا در خصوص ادامه رياست مجلس خبرگان رهبري تجديدنظر كنند. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، حجتالاسلام روحالله حسينيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر امروز چهارشنبه با حضور در مراسم...
تعداد بازدید : 5519
حجت الاسلام ناطق نوری حرکت و تحرکات روز ۲۵ بهمن را غیرقانونی و غیرشرعی دانست و آن را محکوم کرد
-
به گزارش جهان حجت الاسلام و المسلمین علی اكبر ناطق نوری در مصاحبه با شبکه خبر گفت: کسانی که روزگاری در کنار خدمتگزاران جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و به نظام و انقلاب خدمت می کردند و امروز در مقابل ملت و نظام قرار گرفته اند، اگر کمترین هوش سیاسی و غیرت داشتند باید خود و اندک هوادارانشان را در...
تعداد بازدید : 4931
آيتالله نوري همداني: منافقين عامل اصلي اين فتنه بودند و ما وظيفه داريم با آنها مقابله كرده آنها را سر جايشان بنشانيم.
-
آيتالله حسين نوري همداني ظهر امروز (چهارشنبه) در ديدار با اقشار و گروههاي مختلف با اشاره به تلاشهاي دشمنان براي مبارزه با اسلام گفت: قرآن كريم سه دشمن اساسي براي اسلام معرفي كرده كه شامل كفر، نفاق و صهيونيسم است. وي با بيان اينكه قرآن در مورد مبارزه با دشمنان به مسلمانان آگاهي ميدهد، بيان داشت:...
تعداد بازدید : 5762
يكي از مجروحان حمله وحشیانه میریزیدیان: فتنهگران آنقدر با سنگ و چوب به سرم زدند كه «خون سرم» زمين را قرمز كرد
-
يكي از مجروحان اغتشاشات 25 بهمن با بيان اينكه توحش اغتشاشگران بويي از حمايت از تونس و مصر نداشت، گفت: آنها وقتي مرا تنها ديدند، آنقدر با سنگ و چوب به سرم زدند كه خون سرم، زمين را قرمز كرد و حتي تاكنون يكي از چشمانم هنوز از شدت جراحت باز نميشود. سيدشهابالدين واجدي يكي از بسيجياني است كه توسط...
تعداد بازدید : 5900
حجتالاسلام پناهيان: پستترين منافقان و رذلترين انسانها نيز ميتوانند تظاهر به اخلاق كنند
-
استاد حوزه و دانشگاه گفت: ملت ايران به خوبي ميدانند سران فتنه و فتنهگران هم داستان با آمريكا بوده و به دنبال انقلاب مخملين هستند. حجتالاسلام والمسلمين عليرضا پناهيان اساتيد حوزه و دانشگاه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر امروز (سهشنبه) 26 بهمن در مسجد دانشگاه تهران گفت: پستترين منافقان و رذلترين انسانها نيز...
تعداد بازدید : 6356
سردار كوثري نماينده مردم تهران: ترديدي در ارتباط بين ميرحسين موسوي با سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي ندارم
-
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي در واكنش به افشاي خبر گفتوگوي تلفني موسوي با مأمور ارشد سازمان سيا گفت كه ترديدي در ارتباط بين ميرحسين موسوي با سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي ندارد. محمد كوثري نماينده مردم تهران و نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به انتشار خبري مبني بر اينكه...
تعداد بازدید : 6103
حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده مجلس: گفتوگوي تلفني موسوي با مأمور ارشد سازمان سيا يك روز قبل از فراخوان 25 بهمن
-
يكي از نمايندگان مجلس از گفتوگوي تلفني ميرحسين موسوي با مأمور ارشد سيا يك روز قبل از فراخوان 25 بهمن پرده برداشت. حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در مجلس در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس با اشاره به اقدامات روز گذشته فتنهگران كه با شهادت جواني نيز همراه بوده است، اظهار...
تعداد بازدید : 6987
سایر مطالب :
<< < 1 2 > >> (2)
دیدگاهها
لذت برديم.
سر بزن:
leader.mee.ir